Νίκος Ταχιάος στην «Κ»: Το Μετρό είναι η αρχή για την μεταμόρφωση της Θεσσαλονίκης
Ο Νίκος Ταχιαος αναφέρει μεταξύ άλλων πόσο χρονών ήταν όταν πρωτοάκουσε για Μετρό σε αυτή την πόλη κι αν μετά από την σημερινή ημέρα οι κάτοικοι της πόλης θα αναθεωρήσουν τη σχέση τους με την πολιτική και τους πολιτικούς.
Και επίσημα το Μετρό Θεσσαλονίκης τίθεται σήμερα σε λειτουργία. Ως υπουργός αλλά και ως Θεσσαλονικιός, ποια τα συναισθήματα;
Με την παράδοσή του Μετρό, η Θεσσαλονίκη αλλάζει σελίδα στην σύγχρονη ιστορία της. Αποκτά ένα υπερσύγχρονο, κομψό και ασφαλές μέσο, παρότι επί πολλά χρόνια κλήθηκε να αντιμετωπίζει συγκρούσεις προερχόμενες από την ίδια την πόλη που το φιλοξενεί, σεβάστηκε το παρελθόν της και την ανέβασε πολλά σκαλοπάτια στην ευρωπαϊκή κλίμακα. Αυτό το πολύ δύσκολο εγχείρημα ολοκληρώθηκε και η 30η Νοεμβρίου θα είναι ημέρα χαράς και γιορτής για όλους.
Για εμένα τα συναισθήματα είναι πολύ περισσότερα. Αυτό το έργο «κυλάει» μέσα μου. Το βλέπω από την σκοπιά του δημοτικού συμβούλου που το άκουσε και το πίστεψε για πρώτη φορά το 1986 και που το 2006 υπέγραψε για την παράδοση των χώρων του στην τότε Αττικό Μετρό. Το έζησα από την θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικό Μετρό που το στήριξε και δούλεψε σκληρά για αυτό, ως μέλος αυτής της «οικογένειας». Και το ζω από την σκοπιά του Υφυπουργού Υποδομών που καλείται να το παραδώσει χωρίς ψεγάδι στην πόλη. Το αντιλαμβάνομαι και από την πλευρά του Θεσσαλονικιού, που διχάστηκε και κουράστηκε από τις καθυστερήσεις και τις αναβολές. Τα συναισθήματα λοιπόν είναι χαρά, ενθουσιασμός, ευθύνη, ανυπομονησία, κυρίως όμως συγκίνηση και υπερηφάνεια.
Πόσο χρονών ήσασταν όταν ακούσατε για πρώτη φορά τη λέξη μετρό στη Θεσσαλονίκη;
Από μικρός ενδιαφερόμουν για τα κοινά και ενεπλάκην από νωρίς στο δημόσιο λόγο της πόλης. Ήμουν μόλις 24 χρονών. Ουσιαστικά το «μετρό» το άκουσα από τις πρώτες κιόλας φορές που συμμετείχα στους δημόσιους διαλόγους. Και πίστεψα πολύ σε αυτό. Για αυτό και είναι ακόμα μεγαλύτερη η τιμή για μένα να είμαι ένας από εκείνους που θα συμμετέχει στην παράδοσή του στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Εκ του αποτελέσματος θεωρείτε πως όλα αυτά που περάσαμε προκειμένου να έχουμε και το σταθμό της Βενιζέλου άξιζαν;
Ο σταθμός «Βενιζέλου» ήταν αυτός που δίχασε περισσότερο, σε ό,τι αφορά το Μετρό, τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Πλέον, είμαι απόλυτα βέβαιος ότι το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει όλους. Είναι ένα πραγματικό κομψοτέχνημα. Είναι ο σταθμός που δίνει όσο κανένας άλλος ταυτότητα στην πόλη. Κατά την κατασκευή του ήρθε στην επιφάνεια ολόκληρη η ιστορία της Θεσσαλονίκης. Είναι μία πολιτισμική και ιστορική μοναδικότητα που χάρις στους αρχαιολόγους και τους συνεργάτες τους, αναδείχθηκε και γεφύρωσε την ιστορία με το σήμερα και το αύριο.
Μετρό χωρίς…οδηγό, δεν είναι λίγο ριψοκίνδυνο;
Όχι, το κάθε άλλο. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί την επιτομή του αυτοματισμού σε ένα σύγχρονο έργο υπό την λειτουργία μιας ιδιωτικής εταιρείας με πολυετή εμπειρία ήδη από τα Μετρό της Κοπεγχάγης και του Μιλάνο, της THEMA και με την υπογραφή πιστοποιήσεων της διεθνούς φήμης TUV Rheinland. Και επίσης, υπάρχουν και οι συνοδοί της Ελληνικό Μετρό που βρίσκονται στον συρμό για να εποπτεύουν και να παρέμβουν εφόσον χρειαστεί.
Θεωρείτε πως μετά από την ολοκλήρωση αυτού του πολύπαθου έργου οι κάτοικοι της πόλης θα αναθεωρήσουν τη σχέση τους με την πολιτική και τους πολιτικούς ή πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά;
Η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης σίγουρα θα αποτελέσει πολύ σημαντικό παράγοντα στην ψυχολογία της πόλης. Η δυσπιστία που τόσο καιρό κατέκλυζε την πόλη διαψεύδεται. Σίγουρα, θα είναι μία πολύ καλή αρχή για να αναθεωρήσουν οι Θεσσαλονικείς την εικόνα που έχουν για τους πολιτικούς ή έστω για κάποιους πολιτικούς. Όμως, η εμπιστοσύνη δεν χτίζεται μόνο με την ολοκλήρωση ενός έργου, αλλά και με την συνέπεια και την συνέχεια πολιτικών που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους. Από πλευράς μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργαζόμαστε για να είναι το Μετρό η αφετηρία για έναν πιο βιώσιμο αστικό τρόπο ζωής και η αρχή για την μεταμόρφωση της Θεσσαλονίκης στην πόλη που αξίζει στους πολίτες της.
Επομένως τι έχει αυτή η πόλη να περιμένει, όχι σε μακέτες αλλά σε έργα έτοιμα για χρήση, μέχρι το 2027;
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι μόνο η αρχή μιας σειράς παρεμβάσεων που έχουμε δρομολογήσει για την αναβάθμιση της πόλης στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την παράδοσή της, στις 30 Νοεμβρίου, σειρά έχουν η πρώτη επέκταση, προς Καλαμαριά, η οποία θα παραδοθεί στο δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς που έρχεται, ενώ αναζητούνται οι χρηματοδοτήσεις και για αυτές προς Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη και Αεροδρόμιο. Πέραν όμως του Μετρό, ένα από τα έργα που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2025, είναι και η Σύνδεση του 6ου προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με την Π.Α.Θ.Ε.. Και ακόμα, η Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, το γνωστό σε όλους μας Flyover, προχωράει βάσει χρονοδιαγράμματος και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Μάιο του 2027.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΣΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA