fbpx

, Σάββατο
28 Δεκεμβρίου 2024

search icon search icon

Ο εργασιακός «μεσαίωνας» της LIDL HELLAS

Χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι σε ημιαπασχόληση, εντατικοποίηση δουλειάς και το εργατικό ατύχημα στην αποθήκη της Σίνδου

Της Φανής Χαρίση

Εργασιακό «μεσαίωνα» βιώνουν οι εργαζόμενοι στην αλυσίδα σούπερ μάρκετ της γερμανικής εταιρείας Lidl με καθεστώς τετράωρης εργασίας, εντατικοποίηση και σωματική εξάντληση, αφού καλούνται όλοι να εξυπηρετούν και να εργάζονται σε όλα τα πόστα. 

Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση που βιώνουν οι εργαζόμενοι στις αποθήκες της Lidl με εξαντλητικές υπερωρίες, ενώ μόλις πριν λίγο καιρό σημειώθηκε και εργατικό ατύχημα που έστειλε έναν εργαζόμενο στο νοσοκομείο αρκετά σοβαρά τραυματισμένο. 

Η Lidl άνοιξε το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα το 1999. Από τότε μέχρι σήμερα λειτουργεί σε όλη την χώρα 230 καταστήματα, ενώ διαθέτει και πέντε κέντρα logistics (αποθήκες). Επίσης σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της, στην εταιρεία εργάζονται περισσότεροι από 6.500 εργαζόμενοι. 

Η Lidl είναι μια διεθνής επιχείρηση με τη μητέρα εταιρεία να εδρεύει στη Γερμανία και όπως διατείνεται στην ιστοσελίδα της «η Lidl Ελλάς διακρίθηκε για 6η συνεχόμενη χρονιά ως κορυφαίος Εργοδότης σε Ελλάδα και Ευρώπη από το ανεξάρτητο Ινστιτούτο «Top Employers» και για 5η συνεχή χρονιά στις «The Most Sustainable Companies in Greece». Ανεξάρτητα από το αν οι άνθρωποί μας εργάζονται στα κεντρικά γραφεία μας, σε κέντρα logistics ή στα καταστήματά μας, όλοι μοιράζονται τις ίδιες αξίες, καθώς και το κίνητρο, να κάνουν τη Lidl Ελλάς κάθε ημέρα ακόμα καλύτερη». 

Screenshot

Ας δούμε όμως πόσο κορυφαίος εργοδότης είναι στην Ελλάδα. 

Ο Δημήτρης Μπελόπουλος πρόεδρος του Σωματείου Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης μιλώντας στην «Κ» για τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν τόσο στα logistics (αποθήκες) όσο και στα καταστήματα του νομού, τις περιγράφει με τα πλέον μελανά χρώματα. 

Εξοντωτικές υπερωρίες για τους εργαζόμενους στις αποθήκες (logistics center) της Lidl, εντατικοποίηση εργασίας στα καταστήματα όπου σε δεκάδες τετραγωνικά καλούνται λίγοι εργαζόμενοι να κάνουν τα πάντα, δηλαδή να βρίσκονται στο ταμείο και να πρέπει να πάνε να ξεφορτώσουν παλέτες με προϊόντα, στη συνέχεια να τα τακτοποιήσουν στα ράφια και μετά να συνεχίσουν σε άλλο πόστο, όπως στη μαναβική ή στο φούρνο και ξανά στο ταμείο. 

«Δεν τίθεται θέμα κάποιας παρανομίας σύμφωνα με τους νόμους που υπάρχουν, όμως εμείς δεν συμφωνούμε με αυτούς τους νόμους. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στις αποθήκες δουλεύουν εδώ και πολλές ημέρες 9 , 10 και 11 ώρες. Δεν πληρώνονται τις βενζίνες τους για να πηγαίνουν στις αποθήκες. Στα καταστήματα οι συνάδελφοι δεν έχουν πόστο, είναι παντού, δηλαδή ταμεία, φόρτωμα, μαναβική, φούρνο κ.ο.κ. Είναι ελάχιστοι οι υπάλληλοι, που σημαίνει ότι η εντατικοποίηση, το βάρος στη δουλειά είναι ανυπόφορο και υπάρχουν πάρα πολλές παραιτήσεις, γιατί η δουλειά δεν παλεύεται, δεν αντέχουν» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπελόπουλος.

Πρόσθεσε ότι υπάρχει μια επιχειρησιακή σύμβαση εργασίας «που υπογράφει το σωματείο εργαζόμενων» στη LIDL, «η οποία όμως κατά τη γνώμη μας δεν καλύπτει τις ανάγκες των εργαζόμενων». 

Οι αμοιβές των εργαζομένων παρότι η εταιρεία διαφημίζει ότι είναι υψηλές τελικά η διαφορά σε σχέση με άλλες εταιρείες του κλάδου είναι μηδαμινές και αγγίζουν περίπου τα 50 ευρώ. Έτσι, όπως επισήμανε ο κ. Μπελόπουλος, αν ένας εργαζόμενος δουλεύει 8 ώρες την ημέρα στα LIDL, ο μισθός του θα είναι περίπου στα 800 ευρώ ενώ σε μια άλλη αλυσίδα του κλάδου αμοίβεται με περίπου 750 ευρώ. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι εργαζόμενος που επί χρόνια εργαζόταν σε μεγάλη ελληνική αλυσίδα του κλάδου κι εδώ και έξι χρόνια εργάζεται στα LIDL ως τρίτος υπεύθυνος καταστήματος η επιπλέον αμοιβή του σε σχέση με ένα εργαζόμενοι που εργάζεται οκτάωρο είναι μόλις 100 ευρώ. Όμως σε αυτά τα έξι χρόνια έχει πληρώσει αδρά από την τσέπη του το πόσο των 6.500 ευρώ σε φυσικοθεραπείες, σε επέμβαση γονάτου κ.α. τα οποία προέκυψαν από την εντατικοποίηση της θεραπείας. 

Στα LIDL όμως οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης είναι ελάχιστοι, όπως ανέφερε και το μέλος του Δ.Σ. του Σωματείου Εμποροϋπαλλήλων και εργαζόμενος στην LIDL, Χρήστος Κυγιάκης, τονίζοντας ότι «τους ψάχνουμε με το κιάλι», καθώς η πλειονότητα των εργαζόμενων στα κατάστημα είναι τετράωρης απασχόλησης και αμείβονται με περίπου 500 ευρώ. 

«Η LIDL είναι πρωταθλήτρια στη μερική απασχόληση. Στα καταστήματα για να βρεις εργαζόμενο με οκτάωρο τον ψάχνεις με το κιάλι», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κυγιάκης προσθέτοντας ότι 8ωρο εργάζονται κυρίως οι διευθυντές και οι υποδιευθυντές των καταστημάτων. 

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα για τους εργαζόμενους στην LIDL HELLAS είναι ότι «είναι πολύ λίγος ο κόσμος που δουλεύει σχετικά με τη δουλειά που αναλαμβάνει». 

«Εξού και οι υπερωρίες, εξού και η σωματική εξάντληση που υπάρχει. Η εντατικοποίηση που υπάρχει είναι ορατή αμέσως. Δεν υπάρχουν πόστα και είναι όλοι για όλα. Μπορεί την ώρα που ένας εργαζόμενος βάζει στα ράφια κάποια κιβώτια, την ίδια ώρα καλούν τον ίδιο εργαζόμενο να πάει ταμείο για ένα τέταρτο, να ξαναγυρίσει στα ράφια κ.ο.κ. Αυτό είναι σοβαρό πρόβλημα», τόνισε ο κ. Κυγιάκης. 

Η εταιρεία όπως είπε πριν από ένα μήνα εξέδωσε ανακοίνωση του CEO με την οποία αναφέρει ότι η LIDL HELLAS βρίσκεται στη δεύτερη θέση μεταξύ των άλλων αλυσίδων του κλάδου. «Αυτό σημαίνει για την LIDL, παρά το γεγονός ότι δεν ανακοινώνει οικονομικά μεγέθη, ότι ουσιαστικά ο τζίρος της είναι από 2,1 έως 4,9 δις ευρώ» είπε. Αξιοσημείωτο εδώ είναι ότι πρώτη εταιρεία αλυσίδας σούπερ μάρκετ είναι ελληνική με τζίρο 5 δις ευρώ, ενώ η τρίτη επίσης ελληνική έχει τζίρο 2 δις ευρώ. 

Εργατικό ατύχημα 

Πέραν των εργασιακών συνθηκών που έχουν φέρει σε απόγνωση τους εργαζόμενους, στα τέλη του Σεπτεμβρίου ένα εργατικό ατύχημα στην αποθήκη της LIDL HELLAS στην Σίνδο της Θεσσαλονίκης ήρθε να φέρει στην επιφάνεια το μέγιστο ζήτημα της ασφάλειας των εργαζομένων, όταν ένας εργαζόμενος με παλετοφόρο έπεσε πάνω σε πόρτα που δεν άνοιξε αυτόματα, καθώς δεν λειτούργησε το φωτοκύτταρο. Ο εργαζόμενος τραυματίστηκε σοβαρά και νοσηλεύτηκε για περίπου πέντε ημέρες σε νοσοκομείο της πόλης. 

«Έγινε ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα, που παρόλο που δηλώθηκε ως εργατικό, αυτό που προσπαθούσε πάρα πολύ να βάλει η εταιρεία και ακόμα είναι θέση της, γιατί αυτό αναφέρει στην Επιθεώρηση Εργασίας, είναι ότι φταίει ο συνάδελφος. Και μιλάμε για ένα εργατικό ατύχημα που ήταν σαν προεξοφλημένο. Μιλάμε για μια πόρτα η οποία δεν άνοιγε γενικά, καθώς είχε πρόβλημα με το φωτοκύτταρο», είπε ο κ. Κυγιάκης προσθέτοντας ότι «η εταιρεία ανέφερε στους εργαζόμενους ότι το εργατικό ατύχημα δεν ήταν κάτι σοβαρό- ενώ προφανώς ήταν- και τόνισε την ευθύνη που έχουν οι εργαζόμενοι».

ΑΠΟ ΤΗ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.